Sådan laver du en god spørgeskemaundersøgelse

Igennem en spørgeskemaundersøgelse kan du lære dine kunder bedre at kende. Du kan finde ud af hvordan de tænker, hvad de kan lide, og også mere specifikt, hvad de synes om din virksomheds produkter eller tjenester. Men for at få mest værdi ud af en spørgeskemaundersøgelse, er det vigtigt, at du laver et ordentligt forarbejde.

Det første du bør finde ud, er hvilken type spørgsmål vil give det bedste udbytte, for det, du gerne vil vide. Spørgsmålene kan være åbne, hvor kunderne selv får lov til at skrive sit svar, som vil give dig et godt billede af deres unikke mening. Du kan også vælge lukkede spørgsmål, hvor kunden svarer enten ja eller nej, eller kan vælge imellem flere muligheder.

Modsat åbne spørgsmål, vil du med lukkede spørgsmål få et mere definerbart billede af helheden. Men før du beslutter hvilken type spørgsmål du skal stille, bør du definere de mål, som du vil opnå med undersøgelsen.

 

Sæt realistiske mål

Når du laver en undersøgelse, skal du sætte dig ind i kundens sted. Ingen kunde gider at stå og svare på lange og komplicerede spørgsmål. Sæt realistiske mål for hvad du vil opnå med undersøgelsen, og formuler derefter korte og simple spørgsmål, som kan give dig svar på det, som du gerne vil vide.

Når du har formuleret dine spørgsmål, så få andre til at læse dem igennem, for at se, om de er partiske. Hvis dine spørgsmål ikke er objektive, vil du ikke få kundens mening at vide, men i stedet det, som du håber at de vil svare.

 

Find ud af hvor undersøgelsen skal tage sted

Hvis du vælger at sende din spørgeskemaundersøgelse ud til dine kunder via e-mail, risikerer du, at mange ikke svarer. Kunder får nemlig masser af e-mails fra virksomheder, de har købt fra, og det er nemt for dem, at bare vælge, ikke svare.

En meget god idé er derfor, at få dine kunder til at svare på undersøgelsen mens de er til stede i din fysiske butik. En spørgeskemaundersøgelse på iPad eller andre tablets, som gives ud til kunden i butikken, vil i mange tilfælde garantere, en langt højere svarprocent.

For at sikre en endnu højere svarprocent, kan du lave en lille konkurrence, hvor alle, der svarer på undersøgelsen, er med i en lodtrækning om en præmie. Præmien kan være et af dine egne produkter, som så også vil fungere som reklame for din virksomhed.

Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *